SZEŚCIOLATEK - Umiejętności dziecka w zakresie motoryki dużej
SZEŚCIOLATEK
Umiejętności dziecka w zakresie motoryki dużej
1. Potrafi zbiec na dół po schodach nie trzymając się poręczy.
2. Potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami – zarówno na prawej jak i lewej nodze.
3. Potrafi zeskoczyć z wysokości 30 centymetrów na palce nóg (bez podparcia rękami o podłogę)
4. Podejmuje próby skakania na skakance.
5. Potrafi wykonać proste figury akrobatyczne (np. przewroty).
6. Potrafi iść stopa za stopą wzdłuż linii bez utraty równowagi.
7. Potrafi przeskoczyć przeszkodę o wysokości 20 centymetrów, odbijając się z miejsca obunóż.
8. Umie sprawnie chwycić i odrzucić piłkę.
Umiejętności dziecka w zakresie motoryki małej
1.Ma w pełni opanowane czynności samoobsługowe (łącznie z zapinaniem i odpinaniem guzików, potrafi zasznurować buty na kokardkę)
2. Potrafi tworzyć rysunki tematyczne (rysując i pisząc, dziecko wykonuje ruchy dłonią, uruchamia nadgarstek).
3. Ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na drobne kawałki i przykleja w określonym miejscu).
4. Ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski (chwyt trójpalcowy, dziecko trzyma ołówek między palcem wskazującym a kciukiem i opiera na palcu środkowym).
5. Potrafi wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat, kwiatek itp.).
6. Potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie.
7. Lepi z plasteliny proste kształty tematyczne (np. bałwana).
Umiejętności dziecka w zakresie percepcji wzrokowej
1.Potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni i na płaszczyźnie na podstawie modelu.
2. Potrafi wskazać brakujący element na obrazku, np. brakujące koło w samochodzie.
3. Potrafi uzupełnić brakujący element w szeregu, np. ++xx++xx…..
4. Potrafi wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach.
5. Potrafi narysować trójkąt, romb oraz inne formy złożone z figur geometrycznych (np. krzyż i koło wpisane w kwadrat) według wzoru.
6. Zapamiętuje wzrokowo układ czterech, pięciu elementów i potrafi określić, którego elementu brakuje po jego usunięciu.
7. Potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając przed sobą wzór całego prostokąta.
8. Potrafi z pamięci nawlec na sznur siedem korali o dwóch różnych kolorach lub kształtach według wcześniej pokazanego wzoru.
9. Potrafi różnicować i nazywać kilkanaście kolorów.
Umiejętności dziecka w zakresie orientacji w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni
1.Prawidłowo wskazuje stronę prawą i lewą własnego ciała.
2. Orientuje się w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko.
3. Potrafi poruszać się w wyznaczonym kierunku na polecenia słowne (w przód-w tył, w bok, w prawo-w lewo).
4. Potrafi określić wzajemne położenie przedmiotów względem siebie. Posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: w, na, pod, nad, między, na prawo, na lewo
5. Orientuje się w kierunkach, na płaszczyźnie i wyznacza: górę/dół kartki, prawy/lewy bok kartki, prawy/lewy, górny/dolny róg kartki.
Umiejętności dziecka w zakresie percepcji słuchowej
1.Potrafi rozpoznać dźwięki celowo wytwarzane przez różne przedmioty na skutek ich uderzania, pocierania, gniecenia itp. (upuszczona piłeczka, gnieciona gazeta, łyżeczka postukująca o brzeg szklanki, szczoteczka którą czyści się obuwie).
2. Porównuje dźwięki między sobą, określa ich cechy jakościowe (wysokie, niskie, szybkie, wolne itp.).
3. Odtwarza proste kilkuelementowe układy dźwiękowe – wyklaskiwane lub wystukiwane
(np. x x x xx – klaśnięcie, przerwa, klaśnięcie, przerwa, klaśnięcie, przerwa, dwa szybkie klaśnięcia).
4. Odtwarza zasłyszany układ dźwiękowy przy pomocy symboli (układa tyle klocków i w takiej odległości od siebie, aby zilustrować układ dźwięków) oraz wystukuje układ zgodnie z jego symboliczną ilustracją (odpowiednio do wzoru wystukuje rytm).
5. Dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów; przelicza liczbę głosek w wyrazach.
6. Potrafi dokonać analizy zdania: wyodrębnia w zdaniu wyrazy, sylaby, głoski.
7. Jest wrażliwy na rymy; potrafi wyodrębnić rymujące się wyrazy wśród wielu innych (wśród ciągu obrazków wyodrębnia te, których nazwy się rymują np. góra, kura, chmura); samodzielnie tworzy rymy.
8. Powtarza ze słuchu ciąg pięciu liczb oraz dłuższe zdanie lub krótką rymowankę (np. Skaczmy wszyscy, tańczmy w koło, w naszym gronie jest wesoło).
Umiejętności dziecka w zakresie mowy
1.Wymowa zwykle jest poprawna pod względem artykulacyjnym.
2. W wypowiedziach stosuje wszystkie części mowy oraz schematy składniowe. Mowa jest poprawna pod względem gramatycznym.
3. Ma bogaty zasób słów (zależnie od ilości i jakości bodźców dostarczanych przez opiekunów oraz możliwości intelektualnych). Poszerza zasób słownikowy o określenia odnoszące się do zagadnień przyrodniczych, społecznych, zdrowotnych itp.
4. Posługuje się konwencjonalnymi formułami językowymi dostosowanymi do sytuacji (potrafi się przywitać, pożegnać, poprosić o coś, zwrócić się w sposób właściwy do osoby dorosłej).
5. Ma coraz większe umiejętności komunikacyjne i narracyjne; potrafi opowiadać. Formułuje dłuższe wypowiedzi na różne tematy związane z przeżyciami, zdarzeniami, zjawiskami, treścią literatury dziecięcej lub filmu, planowaniem pracy itp.
6. Opowiada co widzi na obrazku przy pomocy zdań złożonych z użyciem coraz bogatszego zasobu słownictwa. Nadaje tytuły obrazkom, układa podpisy.
Umiejętności dziecka w zakresie myślenia
Klasyfikowanie
Klasyfikuje przedmioty na poziomie kolekcji. Dzieli przedmioty na obszerne zbiory, np. zwierzęta, ludzie, rośliny, budowle.
Liczenie
1.Stosuje reguły poprawnego liczenia: przestrzega reguł „jeden do jednego”, wymienia liczebniki w prawidłowej kolejności, utrwala podwójne znaczenie ostatniego wypowiadanego liczebnika.
2. Dostrzega regułę niezależności porządkowej: wie, że można zacząć liczenie od początku lub od końca, a wynik liczenia się nie zmieni. Zaczyna spostrzegać, że przestawianie przedmiotów lub sposobów liczenia nie ma wpływu na wynik.
3. Porównuje liczebność zbiorów poprzez łączenie w pary lub przeliczanie.
Dodawanie, odejmowanie
1.Potrafi ustalić wynik dodawania i odejmowania, licząc na palcach lub innych zbiorach zastępczych.
2. Zna cyfry od 0 do 10 oraz stosuje znaki matematyczna równości, mniejszości, większości, dodawania i odejmowania.
Umiejętności dziecka w sferze emocjonalno-społecznej
1.W zakresie samoobsługi
- Myje twarz i zęby bez pomocy.
- Ubiera się samodzielnie.
- zapina guziki, wiąże kokardkę.
2. Bierze udział w grach opartych na współzawodnictwie.
3. Wzrasta znaczenie autorytetu osób innych niż rodzice.
4. Używa adekwatnie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam.
5. Ma ulubionego kolegę/koleżankę.
6. Pojawia się pełna zdolność do zabaw tematycznych, zabawa jest rozbudowana i zorganizowana w ciąg zdarzeń.
7. Potrafi wykonać złożone polecenia (trzyetapowe), np. Połóż najpierw ołówek na krześle, potem otwórz drzwi, a potem przynieś mi książkę, która leży na stole.
8. Potrafi słuchać, gdy mówi ktoś inny.
Opracowała: oligofrenopedagog mgr Ewa Kalita
Zródło: „ Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym” autor: Karolina Skarbek, Irmina Wrońsk