Statystyki

  • Odwiedziło nas: 254941
  • Do końca roku: 249 dni
  • Do wakacji: 56 dni

Kalendarium

Piątek, 2024-04-26

Imieniny: Marii, Marzeny

Propozycje zadań zdalnych 12-16.04.2021r.

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021 r. :

Witajcie starszaki!!!

W tym tygodniu kosmos i wszystkie obiekty znajdujące się tam są tematem przewodnim naszych zajęć. Będziemy  mówić  o Układzie Słonecznym, w którym centralne miejsce zajmuje Słońce, bez którego jak wiemy nie byłoby życia na ziemi. Porozmawiamy o przybyszach z kosmosu i spróbujecie wykonać rakietę.

 

W poniedziałek jak zwykle nowa literka, zapraszam do pracy!

Rozpoczynamy nowy tydzień, tematem tygodnia będą „Cuda i dziwy”, a temat dnia to:

 „ Na planecie Chustolandia”.

Główne cele dzisiejszego dnia;

- rozwijanie aktywności twórczej,

- zapoznanie z literą  F- małą i wielką drukowana i pisaną,

 

1. Na początek obejrzyjcie filmik jak Ubu poznaje literkę F : 

https://www.youtube.com/watch?v=k0OgJ7L2pUk

 

2. Teraz proszę otwórzcie książki  „Litery i liczby” str. 80 i 81 Znajdziecie tutaj literkę F.  Uzupełnijcie je z pomocą rodziców. Spróbujcie  przeczytać wyrazy i sylaby, podzielcie na sylaby i głoski następujące wyrazy: łopata, farba, Franek, flaga. (możecie skorzystać z kartoników białych, czerwonych i niebieskich oraz literek). Poukładajcie wyrazy tak jak robiliśmy to w przedszkolu (chętne dzieci) i przyślijcie do nas zdjęcia waszej pracy.

3. Aby łatwiej było wam napisać literkę obejrzyjcie filmik „Mądre literki” https://www.youtube.com/watch?v=7U1FUSrjR50

4. Spróbuj ułożyć rymowanki o kolorach chustek.

Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony.

Niebieski, niebieski to …… (np. kolor królewski)

Zielony, zielony to…

Żółty, żółty kolor mam. Kto go zechce to…..

 

5. Zabawa „Dokończ”.

Dokończ porównania, podając swoje przykłady:

Czerwony jak …., Niebieski, jak…, Różowy jak…, Żółty jak…., Pomarańczowy jak…, Zielony jak…

 

6. Narysuj wymyśloną przez siebie planetę. Jej mieszkańców, rośliny, zwierzęta w wybranym, jednym kolorze. Wymyśl dla niej nazwę.

7. Zachęcam was do krótkiej gimnastyki z chustkami:

https://www.youtube.com/watch?v=2PfSMawxzvI 

    

WTOREK 13.04.2021 r. :

  1. Dzisiejszy dzień zaczniemy od wysłuchania piosenki  „W układzie słonecznym”. Poznasz dzięki niej nazwy planet w układzie słonecznym. W swoich kartach pracy na stronie 70 znajdziecie ilustrację przedstawiającą planety. Powiedzcie jak nazywa się pierwsza, druga i kolejne planety licząc od słońca.

 https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

 

  1. Posłuchajcie opowiadania Schima Schimmela „Dzieci Ziemi – pamiętajcie”

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.

  1.  Rozmowa na temat opowiadania:

      - Jakie kolory można spotkać na naszej planecie?

 - Kto mieszka na Matce Ziemi?

- O czym zapomnieli ludzie?

 

4.   https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA – słuchanie piosenki „Ziemia –    zielona wyspa”.

5. Wykonanie pracy plastycznej przedstawiających naszą planetę – koło wycięte z zielonej kartki, kolorowe gazety, nożyczki, klej. Dzieci wycinają różne obrazki z gazet i tworzą kompozycję naszej planety na zielonym kole.

Dla dzieci chętnych:  Rozwiązanie zadań w karcie pracy, str. 71 – odwzorowywanie, rysowanie po śladzie.

 

ŚRODA 14.04.2021 r. :

  1. Dzisiejszy dzień zaczniemy od wesołej piosenki o małych ciałach niebieskich. Zachęcam do tańca przy tej rytmicznej melodii.

https://www.youtube.com/watch?v=1Uz9NqDV5ZM

 

  1. Spotkanie z ufoludkiem” – słuchanie rymowanki recytowanej przez rodzica:

 Jestem Ufuś piegowaty,

mam ubranko w srebrne łaty,

a na głowie czułki dwa,

skaczę lekko: hopsa, sa.

 Mieszkam sobie we wszechświecie,

podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem,

więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje

 i pozwiedzać różne kraje.

 

 Rozmowa z dziećmi na temat:

- Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?

- Wyjaśnianie pojęcia ufoludek (kosmita latający UFO). Zachęcanie do wypowiadania się na temat wyglądu przybyszów z innych planet.

 

  1. 3.    „Rakiety kosmiczne” – wykonywanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach – https://www.youtube.com/watch?v=ibzeUFqLa20

lub według innego pomysłu. Np.

 https://www.youtube.com/watch?v=QNCxe1mknTo

 https://www.youtube.com/watch?v=-Qj8IU-rlRs

https://www.youtube.com/watch?v=QNCxe1mknTo

 

4. Opowieść ruchowa przy muzyce – „Wyprawa na nieznaną planetę”. Nagranie spokojnej melodii, odtwarzacz CD, tekst opowieści ruchowej. Dziecko naśladuje czynności, które pokazuje i o których opowiada rodzic.

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając

rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.

 

5.Wykonajcie zadanie w kartach pracy na str.  72 – kolorowanie wg kodu.

 

6.  Ćwiczenia artykulacyjne „Mowa kosmitów”. Powtórzcie  za rodzicem grupy sylab, np.:

zu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi...

 

Dla chętnych dzieci.

Karta pracy nr 73. Policzcie obrazki każdego rodzaju. Zaznaczcie  liczby pojazdów według wzoru.

 

CZWARTEK 15.04.2021 r. :

 

  1. 1.       Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie  ufoludka wg opisu. Karta pracy str. 74
  2. 2.      Naśladujcie ruchy kosmonauty według rymowanki czytanej przez rodzica.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi, bo ją o to ładnie prosi.

 

  1. 3.     Teraz poćwiczymy spostrzegawczość. Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdach. Karty pracy str. 75

Zadanie to można wykorzystać do liczenia, np.:

-pokoloruj 5 trójkątów, pokoloruj tyle samo gwiazd, pokoloruj o 3 koła więcej, itd.

 

4. Słuchanie wiersza „Halo, tu mówi Ziemia”. Czy wiecie, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,

wielka, okrągła jak balonik.

Z tej strony – Słońce mnie opromienia,

a z tamtej – nocy cień przesłonił.

Gdy jedna strona jest oświetlona

to zaciemniona jest druga strona.

Wy zajadacie pierwsze śniadanie

a spać się kładą Amerykanie.

Właśnie!

Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.

– Dobranoc! – wołam.

– Dzień dobry! – wołam

to znaczy zrobiłam obrót dokoła.

 A oprócz tego wciąż, bez końca,

 muszę się kręcić wokół Słońca.

 Nigdyście jeszcze nie widzieli

 takiej olbrzymiej karuzeli!

Bo trzeba mi całego roku,

ażeby Słońce obiec wokół.

  1. 4.      Poznajemy kontynenty - Szkoła Profesora Szymona

 https://www.youtube.com/watch?v=hyYmyG0SugU

6. Przeczytajcie z rodzicami podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukajcie w naklejkach takie same wyrazy. Naklejcie je w odpowiednich miejscach. Dokończcie rysować rakietę i pokolorujcie rysunek. Karty pracy str. 76

  1. Dla chętnych dzieci:

Oglądanie zdjęć Księżyca - https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=zdj%C4%99cia+Ksi%C4%99%C5%BCyca&sa=X&ved=2ahUKEwj3qPyEodvvAhVZCRAIHfq3AcwQjJkEegQIAxAB&biw=1366&bih=657

Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób. Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce.

 

PIĄTEK 16.04.2021 r. :

  1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki czytanej przez rodzica.

Maszerują dzieci drogą:

raz, dwa, raz i dwa.

dziecko maszeruje w miejscu

Prawą nogą,

wyciąga do przodu prawą nogę

lewą nogą:

wyciąga do przodu lewą nogę

raz, dwa, raz i dwa.

dziecko maszeruje w miejscu

I rękami poruszają:

raz, dwa, raz i dwa

 

dziecko maszeruje w miejscu

w prawo - lewą

lewą rękę wyciąga w prawą stronę

w lewo - prawą

prawą rękę wyciąga w lewą stronę

raz, dwa, raz i dwa.

dziecko maszeruje w miejscu.

 

  1. Obejrzyjcie zdjęcia teleskopów kosmicznych  https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=zdj%C4%99cia+teleskop%C3%B3w+kosmicznych&sa=X&ved=2ahUKEwiR1q_godvvAhWl-yoKHUpbA1QQjJkEegQIEhAB&biw=1366&bih=657

Zastanówcie się:

- Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?

- Czy muszą być podobne do nas?

- Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie?

 

  1.  Wykonajcie pracę plastyczną „W Krainie Gwiazd” z wykorzystaniem różnych materiałów.  Możecie w ten sposób rozwijać swoją wyobraźnię i wykazać się własną inicjatywą.
  2. Zabawy przy piosence - Przegoń wirusa - https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4
  3.  Kosmiczne zagadki.

Teraz sprawdzimy czy po całym tygodniu poznawania kosmosu potraficie rozwiązać te zagadki.  Rodzic będzie czytał treść zagadki a Ty odgadujesz!

    Jest on ozdobą nocnego nieba,
więc gdy się ściemnia szukać go trzeba.
Czasem okrągły jest, czasem znika,
to znów przybiera kształt rogalika
.     /Księżyc/ 

 

    W dzień widać na nim chmury i słońce,
a nocą  księżyc i gwiazdy lśniące.
Na nim samolot drogę swą znaczy,
podnosisz głowę by je zobaczyć.     /niebo/

 

    Nocą na niebie są ich tysiące,
w dzień widać tylko najbliższą Słońce.
Mały i Wielki wóz z nich się składa,
pomyśl życzenie gdy któraś spada!!!     /gwiazdy/

 

    Ono nam ciepło na Ziemi daje
i dzięki niemu jasny dzień wstaje.
Na złoty kolor opala skórę,
albo się chowa za dużą chmurę.     /Słońce/

 

    Są we wszechświecie porozrzucane,
te wokół słońca najbardziej znane.
Wśród nich jest Ziemia, na niej żyjemy, 
czy ktoś na innych mieszka nie wiemy.     /planety/

 

  1. Zachęcam Was, kochane dzieci, do zrobienia porządków w swoim pokoju.  Wytrzyjcie kurze, poukładajcie starannie wszystkie zabawki i książeczki. Rodzice na pewno będą z was bardzo zadowoleni, a i wam będzie przyjemniej spędzić weekend w uporządkowanym pokoju.

Warto zobaczyć:

https://youtu.be/s4DIUoZvsuo  - Sekrety Czerwonej Planety.

https://youtu.be/DYdAR2F7KTY - Paxi bada Księżyc.

https://vimeo.com/224050245 - Eksperyment balonowa rakieta.

 

Wieczorem przed snem przywitaj się pięknie z księżycem krótką pioseneczką na melodię Wlazł kotek na płotek

"Witaj nam księżycu w nocy świeć, sny miłe niech każdy będzie mieć" , a zasypiając posłuchaj kołysanki

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=zaiFXosoDEk

 

Przypominamy, że zadania można wykonać wszystkie lub coś sobie wybrać.

 

SERDECZNIE POZDRAWIAMY I ŻYCZYMY UDANEGO TYGODNIA

pani Ania i pani Basia