Statystyki

  • Odwiedziło nas: 262543
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Kalendarium

Niedziela, 2024-05-19

Imieniny: Celestyny, Iwony

Rozwój 4 latka

ROZWÓJ DZIECKA 4 - LETNIEGO

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY

•   Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami.

•   Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych.

•   Szybko reaguje na polecenia nauczycielki.

•   Przewodzi zabawie.  

•   Przestrzega zawartych umów.

•   Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.

•   Okres buntu i uporu.

•   W chwilach złości niszczy przedmioty, bije, kopie.

•   Może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych.

•   Uwielbia prowadzić dyskusje.

•   Potrafi być opiekuńczy i współczujący.

•   Zaczyna się interesować różnicami płci.

 

ROZWÓJ FIZYCZNY I MOTORYCZNY

•   Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych.

•   Ustawia się w parach, kole, rzędzie, gromadce, rozsypce.

•   W czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania   pieczywa a nie krojenia).

•   Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy osoby dorosłej.

•   Samodzielnie korzysta z toalety.

•   Myje się, czyści samodzielnie zęby.

•   Polepsza się sprawność motoryczna,  np.: narysowany  człowiek ma ręce, nogi i głowę.

•   Skacze na 1 nodze.

•   Wspina się na drabinki.

•   Świetnie radzi sobie na 3 kołowym rowerku.

•   Nakłada nakrętki na słoiki, butelki.

•   Rysuje prawą ręką lub lewą.

•   Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach.

•   Układa puzzle do 10 kawałków.

•   Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami.

•   Rysuje prosty dom.

 

ROZWÓJ INTELEKTUALNY

•   Zna około 1500 słów.

•   Zna własne imię i nazwisko.

•   Zna nazwę miasta, w którym mieszka.

•   Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka.

•   Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku.

•   Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku.

•   Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje.

•   Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń.

•   Rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, na dole.

•   Potrafi policzyć do czterech.

•   Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje.

•   Drukuje kilka wielkich liter.

•   Zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie,  potem obiad.

•   Pyta, co oznaczają różne słowa.

•   Chętnie słucha bajek, opowiadań, wierszy.

•   Rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży.

•   Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para.

•   Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt.

•   Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru).

•   Zadaje mnóstwo pytań.

•   Potrafi się bawić w jedna zabawę 10 -15 min.

•   Rozpoznaje około 8 kolorów.

•   Powoli zaczyna rozumieć znaczenia.

•   Zna piosenki i wierszyki.

•   Pamięta dużo imion, nazw.

•   Mowa jest zrozumiała.

•   Lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr.

 

JAK PRZEBIEGA ROZWÓJ MOWY CZTEROLATKA?

Mowa czterolatka staje się coraz bardziej dojrzała, niemal błyskawicznie przybywa słownictwa. Wypowiedzi są bardziej sensowne, dłuższe i barwniejsze. Czterolatek doskonali cały czas wcześniej zdobyte umiejętności.

W czwartym roku życia zaczynają się pojawiać głoski szeregu szumiącego (sz, cz, ż, dż). Wielu rodziców martwi się, że jego czteroletni maluszek nie wymawia prawidłowo głoski R. Głoska R pojawia się zwykle około 5-6 roku życia.

 Warto z dziećmi bawić się w zabawy tematyczne, bo one rozwijają mowę, rozwijają umiejętność prowadzenia dialogu, poszerzają słownictwo. Świetnym pomysłem na spędzanie czasu z czterolatkiem jest czytanie bajek, opowiadań i omawianie ich. Zadawanie pytań, na temat przeczytanego tekstu.

Nie zapominajmy o zabawach na świeżym powietrzu, bez względu na pogodę.  Warto też spędzać czas wycinając, lepiąc i kolorując, wszystkie czynności związane z motoryką małą przygotowują dziecko do pisania.