ROZWÓJ DZIECKA 4 - LETNIEGO
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY
• Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami.
• Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych.
• Szybko reaguje na polecenia nauczycielki.
• Przewodzi zabawie.
• Przestrzega zawartych umów.
• Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
• Okres buntu i uporu.
• W chwilach złości niszczy przedmioty, bije, kopie.
• Może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych.
• Uwielbia prowadzić dyskusje.
• Potrafi być opiekuńczy i współczujący.
• Zaczyna się interesować różnicami płci.
ROZWÓJ FIZYCZNY I MOTORYCZNY
• Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych.
• Ustawia się w parach, kole, rzędzie, gromadce, rozsypce.
• W czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia).
• Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy osoby dorosłej.
• Samodzielnie korzysta z toalety.
• Myje się, czyści samodzielnie zęby.
• Polepsza się sprawność motoryczna, np.: narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę.
• Skacze na 1 nodze.
• Wspina się na drabinki.
• Świetnie radzi sobie na 3 kołowym rowerku.
• Nakłada nakrętki na słoiki, butelki.
• Rysuje prawą ręką lub lewą.
• Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach.
• Układa puzzle do 10 kawałków.
• Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami.
• Rysuje prosty dom.
ROZWÓJ INTELEKTUALNY
• Zna około 1500 słów.
• Zna własne imię i nazwisko.
• Zna nazwę miasta, w którym mieszka.
• Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka.
• Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku.
• Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku.
• Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje.
• Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń.
• Rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, na dole.
• Potrafi policzyć do czterech.
• Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje.
• Drukuje kilka wielkich liter.
• Zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem obiad.
• Pyta, co oznaczają różne słowa.
• Chętnie słucha bajek, opowiadań, wierszy.
• Rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży.
• Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para.
• Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt.
• Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru).
• Zadaje mnóstwo pytań.
• Potrafi się bawić w jedna zabawę 10 -15 min.
• Rozpoznaje około 8 kolorów.
• Powoli zaczyna rozumieć znaczenia.
• Zna piosenki i wierszyki.
• Pamięta dużo imion, nazw.
• Mowa jest zrozumiała.
• Lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr.
JAK PRZEBIEGA ROZWÓJ MOWY CZTEROLATKA?
Mowa czterolatka staje się coraz bardziej dojrzała, niemal błyskawicznie przybywa słownictwa. Wypowiedzi są bardziej sensowne, dłuższe i barwniejsze. Czterolatek doskonali cały czas wcześniej zdobyte umiejętności.
W czwartym roku życia zaczynają się pojawiać głoski szeregu szumiącego (sz, cz, ż, dż). Wielu rodziców martwi się, że jego czteroletni maluszek nie wymawia prawidłowo głoski R. Głoska R pojawia się zwykle około 5-6 roku życia.
Warto z dziećmi bawić się w zabawy tematyczne, bo one rozwijają mowę, rozwijają umiejętność prowadzenia dialogu, poszerzają słownictwo. Świetnym pomysłem na spędzanie czasu z czterolatkiem jest czytanie bajek, opowiadań i omawianie ich. Zadawanie pytań, na temat przeczytanego tekstu.
Nie zapominajmy o zabawach na świeżym powietrzu, bez względu na pogodę. Warto też spędzać czas wycinając, lepiąc i kolorując, wszystkie czynności związane z motoryką małą przygotowują dziecko do pisania.