Statystyki

  • Odwiedziło nas: 261522
  • Do końca roku: 229 dni
  • Do wakacji: 36 dni

Kalendarium

Czwartek, 2024-05-16

Imieniny: Andrzeja, Jędrzeja

Rozwój dziecka 6-letniego

ROZWÓJ PSYCHOFIZYCZNY SZEŚCIOLATKA

U dzieci 6 letnich zwiększa się krąg zainteresowań poznawczych, wzrasta chęć obserwacji otoczenia i zdobywania wiedzy. Wzrastają możliwości samodzielnego organizowania zabaw zespołowych, tematycznych i konstrukcyjnych oraz wspólnego porozumiewania się w sprawie wspólnych planów.

 

CHARAKTERYSTYKA DZIECKA 6 - LETNIEGO

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY

  • Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji. Sześciolatkiem targają sprzeczne i gwałtowne emocje. Nawet błahostka może wywołać wielki wybuch złości.
  • Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, naj…naj…
  • W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny.
  • Czasem oszukuje, by osiągnąć swój cel bądź lepiej wypaść w oczach innych.
  • Jest bardzo czuły na krytykę
  • Zdarza mu się kłamać. Ma problem z przyznaniem się do winy.
  • Odruchowo odpowiada „nie”, dyskutuje i kłóci się z rodzicami.
  • Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania. Ma dużą potrzebę rywalizacji i współzawodnictwa.
  • Przyjaźni się głownie z osobami tej samej płci
  • Chce być najważniejszą osobą na świecie, zawsze w centrum zainteresowania.
  • Ten egocentryzm sprawia, że nie do końca rozumie potrzeby innych.
  • Buntuje się. Nie zgadza się wykonywanie poleceń, próśb mamy czy wymagań. Czasami jego reakcje mogą przypominać zachowania dwulatka.
  • Ma najlepszego przyjaciela, najczęściej tej samej płci.
  • Bawi się z dziećmi tej samej płci.
        • Ma trudność z zauważaniem potrzeb innych. Sześcioletnie dzieci lubią być w centrum zainteresowania, czuć się ważne i akceptowane.
        • W tym wieku kontakty z mama bywają trudne
        • Pojawiają się nowe lęki. Dziecko boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp.
          • Chętnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest bardzo wrażliwy na opinię pani w przedszkolu i innych dorosłych.
          • Sześciolatek próbuje sobie radzić z lekami i stresem obgryzając paznokcie i skórki czy dłubiąc w nosie.
          • Rodzice przestają być dla dziecka autorytetem. Mało tego! To oni są winni wszelkich niepowodzeń, a nawet kłótni z innymi dziećmi.

            ROZWÓJ FIZYCZNY I MOTORYCZNY

  • Hałaśliwy.
  • Żywiołowy.
  • Pełen energii.
  • Sprawny fizycznie. Dziecko jest już dość zręczne jego ruchy stają się skoordynowane i harmonijne.
  • Dziecko ma poczucie, że może wszystko, że nic go nie ogranicza, dlatego chętnie próbuje wielu nowych rzeczy, jest otwarte na nabywanie nowych umiejętności.
  • Jego ruchy stają się płynne, dzięki czemu maluch może wykonać tzw. kombinację ruchową.
  • Sześciolatek umie podrzucić i złapać piłkę, pokonywać przeszkody i wykonywać ćwiczenia równoważne.
  • Lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć.
              • Nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie. Zwracaj uwagę na bezpieczeństwo dziecka – rozmawiajcie o tym. Upominaj, by np. idąc na rower czy roku zakładał kas, a przechodząc przez ulicę – rozglądał się. To szalenie ważne.
              • Ma czasem problemy z koordynacja ruchową (okres wzrostu).
              • Bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków - powód do dumy.
              • Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem.
              • Biega, skacze, wspina się.
              • Jeździ na 2 kołowym rowerze.
              • Może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach.
              • Rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb.
                • Jest samodzielny. Umie posługiwać się nożem i widelcem, zapina guziki, potrafi też zawiązać sznurowadła w butach.

 

ROZWÓJ INTELEKTUALNY

  • Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki.
  • Używa ok. 4 tysiące słów.
  • Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki.
  • Rozróżnia prawą i lewą stronę.
  • Dziecko potrafi tworzyć zdania współrzędnie i podrzędnie złożone.
  • Dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazu.
  • Wymawia głoski szumiące: sz, ż, cz, dż, i głoskę r chociaż zdarzają się jeszcze kłopoty z ich wymową.
    • Mają znacznie bogatsze słownictwo, budują dłuższe wypowiedzi, ale jeszcze relacjonują to, co dla nich jest ważne emocjonalnie.

 

 

 

Rodzicu! Pamiętaj!, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości

tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.

Jeśli coś cię niepokoi, w rozwoju Twojego dziecka skontaktuj się ze specjalistą (np. nauczycielem, lekarzem).